top of page
תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

הטרימסטר הרביעי החסר ואיך עוזרים לתינוק בחודשים הראשונים?

את שלושת הטרימסטרים הראשונים של ההריון, כולנו מכירים.

אבל, הטרימסטר הרביעי?

מה זה בכלל ? ואיך אפשר להתכונן לתקופה הזו כבר בהריון?

התקופה הראשונה לאחר הלידה היא תקופה של הרבה שאלות, בלבול והסתגלות הדדיים. גם לתינוק וגם להורים. מידע מקדים בהריון ובהכנה ללידה, יכול מאוד להקל ולעזור בהתארגנות אחרי הלידה.


הטרימסטר הרביעי - מה הכוונה?

"הטרימסטר הרביעי" פחות מוכר בשמו אך כל מי שגידל תינוק מכיר את מהותו. זו היא תקופת הזמן לאחר הלידה, שאורכה משתנה בין 6 שבועות עד 12 השבועות הראשונים לחיים.

תקופה שבה התינוק מסתגל לחיים מחוץ לרחם, בוכה הרבה, סובל מכאבי בטן וגזים וזקוק להרבה תשומת לב וטיפול סביב השעון. אחד האתגרים שהורים חדשים מתמודדים איתם, הוא הרגעת התינוק ושואלים את עצמם, מהי הדרך הנכונה להרגיע אותו? ואיך אנחנו יכולים לעזור לתינוק שלנו? איך אדע מה הוא צריך? תוסיפו לזה גם הערות ועצות של הסביבה הקרובה לגבי ההתנהלות שלהם עם התינוק שרק נולד ובכלל זה מתכון להרבה לחץ ומתח בתקופה שהיא מראש, רגישה מאוד.

הרבה פעמים אנחנו שומעים את המשפטים: "אל תרגילי אותו שכל הזמן על הידיים" או "אל תתני לה להרדם בהנקה אחר כך לא תוכלי להוריד אותה מהשד". החשש הוא שאם מחזיקים תינוק הרבה על הידיים או נותנים לו להרדם על השד - הוא יתרגל ויפתח תלות ולא יוכל להרגע או להרדם במקום אחר.

אני רוצה להרגיע את החשש - כל דבר בזמנו, בשבועות ובחודשים הראשונים התינוק זקוק להרבה מגע, חום וקרבה וכן הענות מיידית לצרכים שלו כדי לפתח את תחושת הבטחון בעולם. לקריאה נוספת על הטיפול בתינוק.


הרגלים חדשים, פינוק או השוואת תנאים?

בואו נעשה סדר. ראשית ניזכר מאיפה התינוק יצא?

מהרחם המערסל, החמים והנעים, בתנאים אופטימליים שסיפקו את כל צרכיו. הוא שהה בתוך מים חמימים שעטפו אותו בטמפרטורה מתאימה וגם בלמו זעזועים. הוא שמע את קולות זרימת הדם בכלי הדם שסביבו. הוא נהנה מתנועת ערסול עדינה ולפעמים גם יותר קופצנית בהתאם לפעילות שלך. הוא קיבל מזון ללא צורך לבקש ותמיד יכול היה להנות ממציצת אצבעותיו. כשהוא יוצא לאויר העולם, ברגע אחד כל התנאים סביבו משתנים: האויר קר יותר, התאורה חזקה יותר, הריחות שונים והצלילים אחרים. כשחושבים על זה ככה, הרבה יותר ברור שהציפיה שהתינוק שלנו יהיה רגוע ושלו כשהוא רק מגיע לעולם, היא לא ריאלית.

התינוק זקוק לזמן הסתגלות במעבר מהרחם לחיים שבחוץ. בזמן הזה אנחנו בעצם, צריכים לעשות "השוואת תנאים" וליצור לו - מחוץ לרחם, את התנאים שהיה רגיל להם בתוכו.

ד"ר קארפ, רופא ילדים אמריקאי, המתמחה בהתפתחות תינוקות, טבע את המושג "הטרימסטר הרביעי החסר". לדבריו, תינוקות אנושיים נולדים מוקדם מידי, כשהם לא בשלים והם עדיין יותר עוברים מאשר תינוקות. בהשוואה לבעלי החיים: סייח שרק נולד, מהרגע הראשון עומד על הרגליים ומסוגל ללכת וכעבור כמה דקות גם לרוץ. תינוקות אנושיים, רק אחרי 6 שבועות לפחות, מתחילים לחייך וליצור קשר עין ורק כעבור שלושה חודשים הם מסוגלים להתהפך, להכניס ידיים לפה ולהשמיע קולות וצלילים - רק אז הם "ממש נולדים" ומתעוררים.


הכנה ללידה עם דיתה גולן הדרי מיילדת יועצת הנקה ומטפלת רגשית תעזור לך להגיע מוכנה גם לימים שאחרי הלידה ולהכיר דרכים להרגיע את התינוק
מגע, קרבה, ערסול ועיטוף. לדמות את התנאים ברחם כדי שהתינוק ירגיש בטוח ומוגן

איך עוזרים לתינוק להרגע בחודשים הראשונים?

ד"ר קארפ מדבר על חמישה עקרונות שעוזרים לתינוק להרגע ולהסתגל לחיים מחוץ לרחם: עיטוף שמדמה את הגבולות המוגנים של הרחם ועוזר להרגיע את התינוק. חשוב להקפיד על כללי הבטיחות ולא להדק מידי את העיטוף, לאפשר תנועה חופשית של הרגלים, להשכיב את התינוק על הגב ולוודא שלא חם לו מידי. ההמלצה היא להשתמש בטכניקה זו מגיל לידה ועד שהתינוק מתחיל להראות סימנים שהוא יכול להתהפך. אין להתחיל להשתמש בעיטוף אחרי גיל 4 חודשים מכיון שאז התינוק כבר זז יותר ומתהפך ועלול לפרום את העיטוף.

השכבה על הצד או על הבטן – תנוחה זו מחזירה את התינוק לתנוחה העוברית שאליה היה רגיל ברחם. ניתן להשיג תנוחה זו בשכיבה על הבטן, על הצד או החזקה על הכתף. כללי הבטיחות: להשכיב בתנוחה זו רק להרגעה ולא לשינה וכשאתם ערים ויכולים להשגיח על התינוק.

*לפי המלצות משרד הבריאות: לצורך שינה - השכבה על הגב בלבד!

השמעת צליל "ששש.." – צליל שמרגיע את התינוק כי מדמה את קולות זרימות הדם ששמע ברחם. לצורך המחשת עוצמת הקול הנדרשת, דמיינו רעש של מייבש שיער, שואב אבק, מים זורמים או שתיזכרו בבדיקת הדופלר שעשיתם בהריון - אז שמעתם את זרימת הדם בכלי הדם הגדולים. ניתן להעזר באמצעים שמשמיעים רעש לבן. צליל השששש שבא להרגיע את התינוק צריך להיות מותאם לרמת הבכי שלו, חזק יחסית וקבוע.

נדנוד וערסול – ברחם, העובר היה בתנועה מתמדת ולתחושה הזו בעצם הוא זקוק כדי להרגע. תנועת נדנוד עדינה ומגע קרוב שניתן להשיג בהחזקה על הידיים, נשיאה במנשא, טיול בעגלה, כיסא נדנדה, ריקוד או כדור פיזיו. כללי זהירות: להקפיד על התנועה מתונה כשכל הגוף של התינוק באותו קו. אין להניע את התינוק בחוזקה ולטלטל אותו.

מציצהמציצות לא תזונתיות (מהירות וקצרות) מרגיעות את התינוק ומשחזרות את מציצת האצבע ברחם. זה יכול להיות על השד כשהתינוק מוצץ את הפטמה, מציצת אצבע או שימוש במוצץ (לאחר ביסוס הנקה).


ומה יכול לעזור לכם הורים יקרים?

ההצלחה שלכם ותחושת המסוגלות שאתם יכולים להרגיע את התינוק שלכם. תסמכו על עצמכם! אין נוסחאות קסם. התקופה הראשונה היא תקופת הסתגלות גם של התינוק וגם שלכם. "עוד בן אדם בבית" שצריך להכיר וגם הרבה תפקידים חדשים כהורים. לאט לאט, צעד צעד, התינוק בא כדי להשאר ויש כל הזמן שבעולם ללמוד ולהכיר. הדברים משתנים מיום ליום ומה שעבד היום לא בהכרח יעבוד מחר וההיפך. אתם תכירו אותו הכי טוב בעולם וגם אם לא תמיד תצליחו להרגיע, תמיד תהיו שם בשבילו או בשבילה.

ועוד דבר לזכור: לכל תינוק הקצב שלו, יש תינוקות שעבורם הטרימסטר הרביעי מסתיים מוקדם יותר ואחרים שלוקח להם יותר זמן. כשהוא יוולד - תדעו לזהות.

לכל שאלה ותמיכה אני כאן💜



אני זמינה בשבילכם גם כאן 052-4266969


Comments


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page