top of page
תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

טוקופוביה, פחד מלידה - 5 טיפים איך להפוך את מסע הלידה שלך לקצת פחות מעורר חרדה?

לפני הלידה אולי חשבת: "אני לא אעמוד בכאב", "אני לא אצליח ללדת", "יקרה לי משהו בלידה", "יקרה משהו לתינוק" "אני אקרע". אחרי הלידה אולי עלו מחשבות כמו: "לא ראו אותי", "הרגשתי מרוסקת וקרועה", "הרגשתי שזו לא אני", "לא הקשיבו לי", "הרגשתי חשופה".


אלה הם רק מקצת מהמשפטים שאני שומעת מנשים שחוו פחד מלידה (טוקופוביה). הפחד יכול להופיע בשלבים שונים של ההריון ואפילו עוד לפניו. החרדה יכולה לעלות לפני לידה ראשונה או להתפתח אחרי לידה קשה או טראומטית ולהופיע בהריון ובלידה הבאים.

לידה לרוב מתאפיינת בכאב, באי-וודאות ובחוסר שליטה, ולכן זה טבעי שיחד עם ההתרגשות והציפיה לקראת הלידה יעלו גם דאגות וחששות. תחושת הפחד, היא לגמרי נורמלית.


מתי הפחד מהלידה מוגדר כבעיה?

יש נשים שהפחד מהלידה הופך להיות פחד קיצוני. ממש חרדה שמשבשת את שגרת החיים. חרדה שמלווה במחשבות על כל מה שרק יכול להסתבך. בעצם, הפחד והמחשבות על הלידה מתחילות לגלוש לכל תחומי החיים ולהפריע לתפקוד השוטף.

במצבים כאלה, יתכן ומדובר על פחד חמור מלידה שנקרא גם טוקופוביה.

אז מה זה טוקופוביה, חרדה מלידה?

כשאשה חווה פחד חמור מהלידה, אז כל פעם שרק עולה מחשבה על הלידה - מתעוררת חרדה. אצל נשים שמתמודדות עם פחד מלידה, עולות הרבה מחשבות על הלידה וגם על מה שיהיה אחרי. העיסוק המחשבתי המטריד, מביא עוד ועוד שאלות ודאגות ומגביר את המתח והלחץ. נשים אלו סובלות ממצוקה רגשית שיכולה להשפיע גם על התפקוד בבית, במשפחה, בעבודה ובזוגיות.


החרדה היא רגש לא נעים שמלווה גם בתחושות גופניות כמו: דופק מהיר, נשימה מואצת, רעד, הזעה, בחילה ועוד. מכיוון שזה לא נעים ומבהיל להרגיש את התחושות הללו - נשים מנסות להימנע מהחוויה שמעוררת את החרדה. התגובה האוטומטית תהיה בדרך כלל להדחיק את הרגש הלא נעים, כדי לא להרגיש אותו. מה שנקרא בשפה המקצועית "הימנעות". זה יכול להיות על ידי ביצוע פעילויות מסוימות או דווקא אי-עשייה, כדי לעקוף את החוויה שמעוררת את הרגש ה"בלתי נסבל".


איך אפשר להימנע מלהרגיש את הפחד ולמה זו בעיה ?

איסוף מידע אינטנסיבי - כשעולה דאגה סביב נושא מסוים, פעמים רבות זה מביא אותנו לקרוא עוד ועוד מידע, כדי להרגיע את החשש והפחד. לנשים שחוות פחד קיצוני מלידה, יכול להיות שזה יעזור, אבל רק לזמן קצר. בסופו של דבר הפחד יחזור ואף יתגבר. כי הרי אי אפשר לקרוא את כל המידע בעולם, ובכל נושא יש כל כך הרבה דעות, עמדות והתנסויות שזה מאוד מבלבל ובכל מקרה זה תמיד קשור לאשה אחרת. פעמים רבות עודף מידע, רק מגביר את הפחד ולא מפחית אותו.


הימנעות מקבלת מידע - לעיתים מתוך מחשבה שהמידע יאיים ויגביר את הלחץ, נשים מעדיפות "לא לשמוע כלום". נשים אלו ימנעו לדוגמה מלהשתתף בקורס הכנה ללידה, כי הן אולי יפחדו מהתכנים שיעלו שם. הן גם ימנעו מללכת לסיור בבית חולים, כי הן בחרדה ממה שיראו שם. התוצאה, שבטווח הקצר באמת אין חשיפה למקומות המלחיצים ולכן אין תחושת חרדה. אבל, בטווח הארוך, מכיוון שאותה אשה לא תקבל מידע רלוונטי, היא תגיע ללידה לא מוכנה, לא תדע מה צפוי לה ואיך היא תוכל להערך ולהקל על עצמה.


החלטה מראש ללדת בניתוח קיסרי, ואולי אפילו בהרדמה מלאה - כדי להרגיש יותר שליטה ובכך להפחית את החרדה. הבעיה היא שגם סביב ניתוח קיסרי יש מרכיבים של אי וודאות ולחץ. כך שגם בהחלטה כזו, כדאי להתכונן ולהערך מראש כדי שהחוויה תהיה חיובית יותר.

מה יכול לעזור להתמודדות יעילה עם פחד וחרדה מלידה?

קיימות שיטות טיפול שונות שנמצאו יעילות בהפחתת רמת החרדה של נשים הסובלות מטוקופוביה. אחת השיטות המקובלות מבוססת על פסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית (CBT).

יחד עם הטיפול ואפילו כצעד ראשון, יש כמה דברים שתוכלי לעשות, כדי להפחית את עוצמת החרדה, לחוות הריון רגוע יותר ולהגיע ללידה עם יותר בטחון.


זה בידיים שלך - 5 טיפים שיעזרו לך להפחית את הפחד מהלידה

זה לגמרי בידיים שלך - יש כמה דברים שתוכלי לעשות. עם קצת תשומת לב, תצליחי להשיג יותר שקט נפשי.


טיפ 1 - גוגל, פייסבוק ואינסטגרם- מחוץ לתחום!

להימנע מגלישה בלתי פוסקת ברשת. כולנו מכורים קצת לקלות הבלתי נסבלת של המידע שזורם אלינו מהרשתות החברתיות ומד"ר גוגל, שם אפשר לקבל תשובה לכל שאלה. הבעיה שאפשר לקבל המון תשובות ואפילו סותרות. חלקן אמינות וחלקן מופרכות. בכל מקרה, אף פעם התשובות לא מתייחסות באופן יסודי למכלול הנתונים האישיים שלך. הן יכולות לבלבל במקרה הטוב, ולהעלות את מפלס החרדה במקרה הפחות טוב.

האפשרות הטובה יותר היא כשעולה שאלה, לרשום אותה ובמפגש עם מי שמטפל בך (רופא, מיילדת, אחות, טיפול רגשי) לקבל תשובה מוסמכת ומקצועית שמותאמת לך.

טיפ 2 - סיפורי לידה חיוביים גבירותיי!

להתמקד בחיובי. בסיפורי לידה חיוביים ולהימנע מחוויות שאינן מיטיבות. האנרגיה הולכת לאן שתשומת הלב ממוקדת ולכן כדאי להתמקד בסיפורי לידה חיוביים ומעצימים. כך אפשר להתמלא בגישה חיובית ובאמונה ולחזק את עצמך במסע הלידה שלך.


טיפ 3 - לא לראות תוכניות ראליטי על לידות

תוכניות ריאליטי, הן לא החיים האמיתיים! הן לא מה שקורה באמת. בעריכה בוחרים מה מראים ומה לא, מקצרים זמנים, אפשר לכסות, אפשר לחשוף ולהקצין מצבים. בסופו של דבר, כשתגיעי ללידה ולחדר לידה את תפגשי מציאות אחרת לגמרי.

לנשים שחוות פחד מלידה, כל אירוע בתוכנית הוא טריגר להגברת הפחד והחרדה, מכיוון שאין גורם בסביבה שיכול לתווך או להסביר את מה שרואים. יחד עם זאת, חשוב לומר, שלעיתים אפשר להיעזר בקטעים מתוך תוכניות אלו בטיפול - אך זה ייעשה באופן מבוקר ומוגן ועם מטרה מוגדרת.


טיפ מס' 4 - תמיכה בבחירות שלך

שיתוף אנשים שיכולים לתמוך בך ולחזק אותך. כשיש לך תכנית, מחשבה או העדפה כלשהי לגבי הלידה שלך, עדיף לשתף אנשים שיכולים לתת לך מידע אמין וריאלי ולדון איתך באופן מקצועי על משמעות הבחירה שלך. אנשים שיכולים לחזק אותך במה שתבחרי בסופו של דבר. באופן טבעי, אך לא לגמרי מנומס וצנוע, אנשים אוהבים לדבר על עצמם ועל ניסיונם וזה לא תמיד רלוונטי בשבילך.

הלידה שלך היא מיוחדת לך! ומתאימה למאפיינים היחודיים שלך כמו: מבנה אישיות, רצונות והעדפות, ניסיון אישי, נתונים גופניים, מצב בריאותי ורגשי ואפשרויות תמיכה. לכן, את יודעת הכי טוב מה נכון בשבילך.

טיפ מס' 5 - מידע וטיפול מאנשי ונשות מקצוע מוסמכים

לבחור נכון על ידי מי להיות מטופלת. בתחום ההריון והלידה עוסקים בעלי השכלה והכשרות שונות ומגוונות. תבחרי ממי לקבל מידע ועל ידי מי להיות מטופלת. לגטימי לחלוטין לשאול מהי ההכשרה, ההשכלה ומהו הניסיון המקצועי שכל אשת או איש מקצוע. אם אפשר לקבל המלצות מהימנות, ומידע ממקורות אמינים ומקצועיים.


ולסיכום

אלו טיפים שכל אשה יכולה להיעזר בהם ולהנות מהריון רגוע יותר.

אני מאמינה, שלנשים שמתמודדות עם "דריכות יתר" והפחד הוא ברמה גבוהה יותר זה ממש חיוני!

אם את מרגישה צורך, אל תהססי לפנות לעזרה מקצועית. יש היום יותר מודעות לתופעה של פחד מלידה. דרכי טיפול ממוקדות, כדי לעזור לך להתמודד עם הפחד והחרדה בצורה יעילה ולהגיע ללידה יותר רגועה.


מתלבטת? לא בטוחה מה מתאים לך? רוצה להתייעץ?

אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969

Comments


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page