top of page
תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

זוגיות אחרי לידה - זה לא כמו פעם! איך לחזור לשגרה הזוגית והמינית לאחר הלידה?

מה קורה לזוגיות ולמיניות אחרי לידה? למה זה טבעי שיש וקשיים בזוגיות ובמיניות אחרי לידה? מה השתנה אחרי הלידה אצל האישה והגבר ואיך זה משפיע על מערכת היחסים ומה אפשר לעשות?


היא לא העלתה בדעתה שזה יהיה עד כדי כך – היא לא מסוגלת ולא רוצה לקיים יחסי מין, אפילו שכבר חלפו כמה חודשים מהלידה.

"אני לא רוצה לשכב, אני רק רוצה לישון!" היא אמרה בבדיחות, עם המון כאב על הזוגיות הטובה ומלאת התשוקה, שהוזנחה מאז שהפכו להיות הורים.


חשוב לדעת, הלידה והמעבר להורות משפיעים על הזוגיות ועל המיניות - זה לגמרי צפוי ונורמלי.

בואו לגלות מהן הסיבות לכל השינויים? ובעיקר מה עושים?


הכנה ללידה וטיפול רגשי אצל דיתה גולן הדרי תמיכה וכלים לשמירה על זוגיות טובה גם אחרי הלידה
איך הלידה משפיעה על הזוגיות?

פרקטית - מתי אפשר לחזור לקיים יחסי מין אחרי לידה?

מבחינה רפואית אפשר לחזור לקיים יחסי מין אחרי שפסק הדימום, התפרים החלימו ואין כאב. השאלה המשמעותית יותר היא, האם יש רצון לקיים יחסי מין. כל התנאים צריכים להתקיים!

כמו שנראה בהמשך זה לא מובן מאליו...


איך הלידה משפיעה על הזוגיות?

הלידה היא אירוע עוצמתי שמשפיע על כל תחומי החיים: בגוף, בנפש ובשגרה של האישה. "את יוצאת אישה וחוזרת אמא, אתם יוצאים זוג וחוזרים משפחה". השינוי הוא לא רק מספרי! אלו שינויים דרמטיים אצל האישה, אבל גם אצל בן הזוג. שינויים שמשפיעים על הזוגיות, המיניות, התפקידים של כל אחד מבני הזוג והמשפחה בכלל.


השינויים שנולדים בזוגיות אחרי לידה:

  • ריבוי משימות ותפקידים - התינוק או התינוקת מתוקים ככל שיהיו, דורשים טיפול סביב השעון. כל אלו בנוסף לעוד משימות שצריך לבצע בבית, בעבודה ובמשפחה. העומס הזה, יכול לייצר לא מעט מתחים וקונפליקטים.

  • שינויים רגשיים אחרי לידה - כשנולדים אמא ואבא חדשים, נולדת גם הדאגה הבלתי פוסקת לתינוק. במיוחד בהתחלה כשהכל חדש, הסטרס עולה. הסטרס יחד עם השינויים במצב הרוח, יכולים להשפיע על החשק המיני ובכלל על היכולת להיות באינטימיות וקרבה.

  • שינויים פיזיים - באזור הפרינאום ואיברי המין: דימום, כאב, תפרים ורגישות. גם אחרי לידה בניתוח קיסרי  יש דימום ויכולה להיות אי-נוחות בכל מגע באזור, וכמובן באזור הניתוח.

  • שינויים הורמונליים - כן כן, יש את המשפט השגור הזה: "את הורמונלית" וזו עובדה. שינויים במצב רוח, ירידה בחשק המיני ופחות פניות לכל דבר שאינו קשור לתינוק או לטיפול בעצמך.

  • עייפות שלא נגמרת - עייפות גדולה מאוד, בשל הטיפול האינטנסיבי בתינוק או בתינוקת והמחסור בשעות שינה.

  • שינוי בדימוי הגוף ואי-נוחות ממגע – להרבה נשים קשה לקבל את השינוי במראה הגוף (ואולי גם הצלקות) לאחר הלידה. יש ציפייה שאינה ריאלית "לקבל את הגוף בחזרה". זה לוקח זמן, ובכל מקרה זו יכולה להיות גם גרסה חדשה ומשודרגת שלך. :)

  • נוכחות מתמדת של תינוק או תינוקת בסביבתכם - בהתאם להנחיות משרד הבריאות לשינה בטוחה, תינוקות צריכים לישון בחדר ההורים, עד גיל חצי שנה ורצוי עד גיל שנה . הנוכחות הזו מסיתה את תשומת הלב ולפעמים גורמת לאי-נוחות למגע אינטימי או מיני.

  • הנקה – השדיים שיש להם תפקיד במיניות ממלאים תפקיד חדש, של הזנת התינוק והם רגישים ומלאים חלב. המגע בהם יכול להיות לא נעים ולגרות טפטוף חלב. חשוב לדעת שהנקה מלאה משפיעה על רמת האסטרוגן ולכן יכול להגרם יובש בנרתיק שגורם לכאב בקיום יחסי מין.



הכנה ללידה וטיפול רגשי אצל דיתה גולן הדרי תמיכה וכלים לשמירה על זוגיות טובה גם אחרי הלידה
איך שומרים על זוגיות טובה גם אחרי הלידה?

ומה קורה לגברים אחרי הלידה?

יש גברים שירגישו מוזנחים כשתשומת הלב של האישה, כמעט כולה מוקדשת לתינוק או לתינוקת החדשים ובזמן שנותר "היא תמיד עייפה ולא רואה אותי".

בנוסף, הדאגה והחשיפה לעוצמה ולכאב של האישה שאוהבים בלידה, יכולים לגרום לחשש להכאיב. אולי גם הנוכחות בלידה והמראות שם, יכולים לגרום להימנעות ממגע ומקרבה.


מה אפשר לעשות כדי לחזור לשגרה הזוגית והמינית אחרי הלידה?

יש הרבה דברים שיכולים לעזור לחזור לשגרה זוגית ומינית. אולי נכון יותר לומר לבנות שגרה חדשה, ולשמור על אינטימיות, קרבה ואהבה:


  • תקשורת מיטיבה ומקרבת – לדבר האחת עם השני. לשאול מה נשמע? איך עבר היום? לדבר "אני": "מה אני מרגישה וצריכה" וגם מה "אני מרגיש וצריך" ולהימנע מלהטיח האשמות ובקורת.

  • לקבל ולבקש עזרה וכמה שיותר -  בימים הראשונים וגם בהמשך. כדי שתוכלו להשלים שעות שינה ולמצוא זמן לעצמכם, כל אחד לעצמו. זה חיוני למילוי מצברים.

  • לקבוע "דייט" זוגי -  להתחיל אפילו במפגש בבית, רגע זמן לעצמכם יחד, לאכול ארוחת ערב או לשתות משהו יחד. בהמשך לצאת יחד לקפה, ארוחה או סתם טיול קטן. רק אתם לבד בלי התינוק או התינוקת.

  • סדרי עדיפויות – לקבוע במה מטפלים עכשיו ובמה אחר כך. לקבל את העובדה שהמציאות השתנתה. אולי הבית יהיה פחות מסודר, אבל כמה חשוב לתת מקום לעצמכם -כל אחד לחוד וביחד.

  • הרבה סבלנות ותיאום ציפיות לגבי מגע מיני – מבחינה פיזיולוגית אפשר לחזור לקיים יחסי מין כשהדימום פוסק ואין כאב. אבל, לפני הכל מה שקובע הוא כשאת רוצה,  וכמובן, בעדינות והרבה רגישות.

  • אינטימיות וחיבה אפשר לקבל ולתת גם ללא יחסי מין מלאים, מוזמנים למצוא את הדרך שמתאימה לכם. אפשר להתחיל מלעצור לחיבוק לפחות פעם ביום. חיבוק טוב של כמה דקות. להתכרבל יחד על הספה, להחזיק ידיים, להסתכל בעיניים, כל דבר שנותן תחושת חום, קרבה ומשדר אהבה.

  • לקבל טיפול מתאים בכאב - אם יש כאבים ביחסי מין גם אחרי שהתפרים והאזור החלימו, חשוב לדעת שיש טיפול. אני ממליצה בחום לפנות לפיזיותרפיה לרצפת אגן להערכה. זה טוב לכל אישה אחרי לידה, לקבל טיפול שישפר מאוד את איכות החיים. סיבה נוספת לכאב יכולה להיות בגלל יובש בנרתיק (בהנקה מלאה) ואז אפשר לקבל מרופא הנשים טיפול מקומי באסטרוגן.

 

למה לצפות?

מחקרים מלמדים שהשנה הראשונה לאחר הלידה מאתגרת את הזוגיות. לפעמים עצם הידיעה הזו כבר מרגיעה. אם אתם מרגישים צורך בעזרה בזוגיות או בהורות, אל תהססו לפנות לייעוץ מקצועי. תינוק זקוק לאמא שטוב לה ולהורים שטוב להם.

יש מה לעשות כשעולים קשיים בזוגיות אחרי לידה. ואפשר לחוות את התקופה הזו עם יותר רוגע והנאה.


מאחלת לכם זוגיות טובה ומהנה ולכל שאלה או התייעצות, אני כאן.


אני זמינה גם כאן 052-4266969

ความคิดเห็น


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page