top of page
תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

מעגל פחד מתח כאב בלידה - מה זה? ואיך יוצאים מזה?

פחד ומתח לקראת לידה הן תחושות נורמליות וטבעיות, שכן מדובר בארוע שמתאפיין באי וודאות וחוסר שליטה. עוצמת התחושות הללו ואופן ההתמודדות של כל אשה, משתנה מאחת לאחת ומושפעים מגורמים פיזיולוגיים ורגשיים.


הקשר בין פחד, מתח וכאב

בתחילת המאה העשרים ד"ר דיק - ריד, רופא מיילד אנגלי, מצא שנשים באזורים כפריים, שילדו בסביבה מוכרת להן, סבלו פחות מכאב והלידות שלהן זרמו בצורה טובה יותר. באותה תקופה, הנשים העשירות בלונדון עברו ללדת בבתי החולים ונראה היה, שהן סבלו כאב רב וביקשו סיוע רפואי לשיכוך כאבים.


מתוך תצפיות אלו, נולדה התיאוריה שלו לפיה: "כאשר הפחד אינו נוכח בלידה – גם הכאב אינו נוכח". כשאנחנו חווים פחד, ובכלל זה גם אשה בלידה, מערכת העצבים מופעלת ומתגייסת לפעולת "לחימה או בריחה". בתגובה, מופרש אדרנלין, שגורם למתח ולהתכווצות שרירים וכלי דם. הכיווץ גורם לירידה באספקת החמצן לרקמות ומגביר את תחושת הכאב וכאשר מדובר באשה בתהליך לידה, אף גורם לעיכוב בהתקדמות הלידה. כאשר הפחד אינו נוכח, כפי שראה ד"ר דיק -ריד אצל הנשים הכפריות, השרירים רפויים יותר, עוצמת הכאב פחותה והלידה מתקדמת.


ד"ר דיק - ריד קרא לתופעה סינדרום פחד - מתח - כאב (FTP) ואפשר להסתכל עליו כמעגל. כל מרכיב במעגל משפיע על הבא אחריו: ככל שרמת הפחד של האישה עולה, כך עולה רמת המתח בגופה, השרירים מתכווצים, בעיקר ברחם, וזה למעשה עוצר את תהליכי הלידה הטבעיים המתרחשים בגוף, מאריך את הלידה וגורם לעלייה בעוצמת הכאב.


הפחד יכול להיות מארוע מוחשי ממשי (הלידה לא מתקדמת) וגם תגובה למחשבה על מה שיכול להתרחש (למשל, אצטרך ניתוח). בשני המקרים התוצאה דומה: הפחד מהלידה מתממש, המתח מהצפוי לבוא מתגבר ועוצמת הכאב עולה. זהו מעגל סגור שכל אחד ממרכיביו מגביר את השני: הפחד גורם למתח שמגביר את הכאב שהוא בתורו מגביר את הפחד וחוזר חלילה.


מסקנה נוספת של ד"ר דיק -ריד בעקבות התצפיות שערך והתיאוריה שפיתח, היא שחינוך מוקדם (מה שנקרא היום "הכנה ללידה"), הוא מושג מפתח בחוויית הלידה של האישה. הרציונל לדבריו התבסס על כך, שאם נשים תקבלנה מידע מתאים, הן תפחדנה פחות - התגובה הפיזיולוגית הנורמלית לפחד תהיה נמוכה יותר והלידה תתקדם בצורה חלקה יותר.


איך אפשר לצאת מזה? או בכלל לא להכנס למעגל?

כאשר אשה יולדת בסביבה בה היא מרגישה בטוחה ומוגנת היא רגועה יותר, שרירי גופה רפויים, זרימת הדם והחמצן טובה יותר – היא חווה פחות כאב ובכל מקרה מתמודדת איתו בצורה יעילה יותר והלידה מתקדמת.

איך את יכולה להרגיש בטוחה ומוגנת במהלך הלידה?

התכונני ללידה, הכיני את גופך, הכירי את התהליך ותרגלי טכניקות נשימה והרפיה.

בחרי מי יגיע איתך ללידה וילווה אותך, כך שתרגישי נוח ללא תחושת בושה או מבוכה.

שימי לב שכל הנוכחים מבינים שאת והלידה שלך במרכז ההתרחשות וקשובים אלייך.

היי ערה לתחושות הגופניות והרגשיות שלך: מה מרגיש לך נוח ותורם לתחושה רגועה ובטוחה.

התארגני לאווירה נעימה ורגועה בחדר הלידה עם מוסיקה אהובה, טמפרטורה נוחה, בגדים מהבית, ריחות נעימים וכל מה שעושה לך תחושה נעימה ואפשרי בחדר הלידה (בררי עם הצוות).

שתפי את הצוות המטפל במה חשוב לך כמו: שמירה על פרטיות, שיתוף בקבלת החלטות, מיעוט בדיקות.

מצאי את האיזון המתאים לך בין תנועה למנוחה.

התרכזי בנשימה בין הצירים כדי להתחבר ל"כאן ועכשיו" ולצבור כוחות לעבודה בציר שיגיע: התמקדי כל פעם בציר הנוכחי וכך תתקדמי "מציר לציר".

העזרי בקרקוע: הניחי כפות רגליים על הרצפה ודמייני את החיבור לאדמה ואת התינוק מכוון את עצמו לעבר היציאה בלידה.

תהיי קשובה לעצמך ושתפי את מי שנמצא איתך במה את צריכה.

כשאת משתמשת באמצעים הללו או בחלקם – את יוצרת לך מעין בועה לתוכה את מתכנסת ומרגישה בטוחה ומוגנת. במעטפת, נמצאים המלווים שלך והצוות שמטפל בך ששומרים עלייך כדי שתוכלי ליצור לעצמך את חווית הלידה שחלמת עליה.


מעניין אותך לשמוע עוד?

אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969





Comments


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page