top of page
תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

"מחשבה יולדת מציאות" - טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) לנשים סביב הריון ולידה

הרבה פעמים אנחנו מרגישים שמה שהיה הוא שיהיה ושיש רק דרך פעולה אחת והתוצאה ידועה מראש. זה לא בהכרח ככה וזו לא גזירת גורל. ברוב המקרים הדברים תלויים בנו. התרגלנו לדרך חשיבה מסויימת ולתגובה בדרך מסויימת באופן אוטומטי כמעט, אפילו בלי לשים לב.

זה בידיים שלנו לשנות את זה....אז איך עוצרים את האוטומט?


מהו טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)?

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא גישה טיפולית, המתמקדת בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה ותגובה בעייתיים, הגורמים למצוקה רגשית או פגיעה בתפקוד. באמצעות הטיפול, נלמדות אסטרטגיות התמודדות יעילות יותר במטרה להביא לשיפור המצב הרגשי ולדרכי התנהגות מותאמות ומיטיבות יותר. הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי הוא ממוקד, מכוון מטרה, ניתן למדידה והערכה ומוגבל בזמן.


כיצד התפתח הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי?

הגישה פותחה בשנות ה- 60 של המאה הקודמת על ידי הפסיכיאטר האמריקאי ד"ר אהרון בק. בתחילת הדרך מטרתה היתה לטפל בדיכאון, אך בהמשך נמצא שהיא מתאימה לטיפול במגוון רחב של בעיות כמו חרדה, פוביות, בעיות חברתיות, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעה פוסט טראומטית (PTSD) הפרעות קשב וריכוז, בעיות בוויסות רגשי ועוד.

שיטת הטיפול מבוססת מחקרית ונמצאה יעילה עבור מספר רב של בעיות נפשיות ובמיוחד: הפרעות חרדה שונות, דיכאון והפרעות אכילה.

טיפול רגשי CBT עם דיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית יעזור לך לעבור את ההריון והלידה עם יותר בטחון ופחות חרדה
טיפול התנהגותי קוגניטיבי - טיפול ב"גובה העיניים" ממוקד ומכוון לכאן ועכשיו

מהם עקרונות הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי?

הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי עוזר להבין את דפוסי המחשבה והתהליכים שיוצרים את הבעיה ומוביל להכיר בשינוי המחשבתי הנדרש כדי לחולל שינוי בהתנהגות או באמונות חיים.

דפוסי המחשבה וההתנהגות הללו, התבססו והתקבעו בנסיבות חיים מסוימות והפכו עם הזמן, ללא יעילים. מתוך הנחה זו, הטיפול מתמקד בזיהוי דפוסים הגורמים למצוקה רגשית או פגיעה תפקודית וברכישת אסטרטגיות התמודדות יעילות יותר תוך זמן קצר.


טיפול CBT הוא טיפול "בגובה העיניים" שבו המטופל שותף פעיל ומלא לאורך כל הטיפול החל מהגדרת המטרות, הבנת הרציונל הטיפולי, בניית תכנית הטיפול וכמובן ביצוע המשימות. השיטה עוסקת "בכאן ועכשיו" ופחות בניתוח עברו של המטופל ולכן התהליך קצר, מהיר ויעיל.

בתהליך הטיפולי המטופל לומד להשתמש בדפוסי מחשבה ודפוסים התנהגותיים חדשים. כמו כן, נלמדות מיומנויות חדשות שיסייעו לשנות גישה ולהתמודד טוב יותר עם בעיות ולא לפעול באופן "אוטומטי" כפי שנעשה כל החיים.


איך אפשר לשנות את האוטומט?

כאמור, לכל אחד מאיתנו דפוסי חשיבה והתנהגות שהתרגלנו לפעול על פיהם. כאשר דפוסי החשיבה וההתנהגות הם מיטיבים ויש לנו יכולת להגמיש ולהתאים אותם למצבים משתנים, אנחנו חיים את חיינו בהרמוניה ושלווה יחסית. אבל, כאשר דפוסים אלו, נוקשים ולמרות שאינם מביאים אותנו לתוצאות הרצויות, אנחנו חוזרים עליהם שוב ושוב - אנחנו חשים מצוקה ואי שביעות רצון שיכולים להתפתח גם להפרעות משמעותיות כמו חרדה או דיכאון וכד'.


בדרך כלל, אנחנו מרגישים את התוצאה הסופית -את מצב הרוח הירוד, תחושת חוסר ערך, אובדן שליטה, חוסר אונים, אשמה בושה חרדה ועוד רגשות שליליים. אנחנו פחות שמים לב לשרשרת הארועים.

לעצור את האוטומט זה אומר לעצור רגע, ולשים לב "מה עבר לנו בראש". כלומר, לזהות את המחשבה שחלפה בראשנו בעקבות ארוע מסויים שחווינו והביאה אותנו להגיב באופן מסויים ולהרגיש את הרגש הלא נעים.

למחשבה הזו שמפעילה אותנו, קוראים מחשבה אוטומטית. בטיפול CBT לומדים לזהות את המחשבות האלה, להכיר איך הן מפעילות אותנו - והחשוב מכל, לומדים שאפשר לשנות אותן, למחשבות יעילות יותר שיביאו להתנהגות מותאמת יותר ולהפחתת רמת המצוקה.


טיפול CBT עם דיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית יכול לעזור בטיפול במצוקה רגשית בהריון וסביב הלידה
מתמודדת עם מצוקה רגשית סביב ההריון או הלידה? טיפול התנהגותי קוגניטיבי יכול לעזור

איך טיפול CBT יכול לסייע לנשים עם קשיים רגשיים סביב הריון ולידה?

הריון ולידה הם אירועים משמעותיים בחיי אישה, המלווים לעתים קרובות בשינויים פיזיים ורגשיים מורכבים. טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) ממוקד מציע גישה יעילה, קצרת מועד, לתמיכה בנשים במהלך תקופות אלו, ויכול לסייע בהתמודדות עם אתגרים רגשיים ומחשבתיים הקשורים להריון, ללידה ולהורות המוקדמת.


איך זה עובד בטיפול?

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי מתמקד בזיהוי, ניתוח ושינוי של דפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים. הגישה מדגישה פיתוח תפיסה מציאותית ומאוזנת של העולם. המטופלים לומדים לבחון את המציאות על כל היבטיה, תוך פיתוח גישה ביקורתית כלפי הנחות יסוד ואמונות מושרשות. הטיפול מעודד בחינה מחודשת של "עובדות" מוחלטות ומטפח יכולת להתבונן על מצבים מזוויות שונות. תהליך זה מאפשר למטופלים לחוות אירועים בדרכים חדשות ולפתח תגובות יעילות ומסתגלות יותר למצבים מאתגרים.


לדוגמה, אישה בהריון עם דפוס מחשבה קטסטרופלית ופחד מלידה עלולה לחשוב "הלידה תהיה נוראית ואני לא אצליח להתמודד איתה". בטיפול CBT, נזהה יחד את המחשבה הזו, נבחן אותה באופן ביקורתי ונשקול חלופות מציאותיות יותר. כדי להפחית חרדה יילמדו טכניקות הרפיה ודמיון מודרך ונתרגל אסטרטגיות התמודדות כמו נשימות עמוקות. בנוסף נדבר על חשיבות לאסוף מידע מהימן על לידה ולהתמקד בהיבטים שבשליטתה, כמו הכנה ללידה ובחירת המלווים ללידה.

 

באילו קשיים רגשיים בהריון וסביב הלידה טיפול CBT יכול לעזור?

טיפול CBT הוא דרך פרקטית וממוקדת להקל על תחושות קשות, להגמיש מחשבות ולשפר את איכות החיים בכלל וגם בתקופות רגישות כמו הריון ולידה. הטיפול יכול לסייע בהתמודדות במגוון מצבים כמו: חרדה בהריון, פחד מהלידה, דיכאון בהריון או אחרי לידה, טראומה מלידה באמצעות עיבוד חווית הלידה וכן, בהסתגלות להורות החדשה.


אל תישארי לבד,

את מתלבטת ורוצה להתייעץ?

אני זמינה גם כאן 052-4266969



Kommentare


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page