top of page
תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

איפה הוראות ההפעלה? איך נדע מה התינוק רוצה? כל מה שחשוב לדעת על טיפול בתינוק חדש


ילדת?

מזל טוב אמא יקרה💫💝🧸


תוך יומיים שלושה אתם משתחררים הביתה.

ומה עכשיו?

חלק בלתי נפרד מההכנה ללידה זה להתכונן למה שבא אחרי.

איך יודעים מה צריך לעשות? איך יודעים מה התינוק רוצה? למה הוא בוכה? ואיך מרגיעים בכי של תינוק?


נתחיל מ"סידורים" וקביעת תורים

💜אחרי הלידה, כשאת מתאוששת, תקבעי תור לביקור ראשון בטיפת חלב לימים הראשונים לאחר הלידה ובכל מקרה עד גיל שבועיים. בביקור הזה תפגשי אחות שתבצע הערכה כללית של התינוק, שקילה ומדידה ותקבלו הדרכה בנושאים שונים. בררי לאיזה טיפת חלב את שייכת באזור מגורייך.

💜תבחרי רופא.ת ילדים בקופת החולים אליה את שייכת ותקבעי תור לבדיקה ראשונה תוך שבועיים מהלידה.


ועכשיו לחלק המאתגר יותר – איך מטפלים בתינוק חדש?

אחרי יציאתו מהרחם, התינוק תלוי לחלוטין בסובבים אותו כדי לשרוד. הוא נזקק לטיפול סביב השעון, סבלנות והרבה תשומת לב מהאנשים שמטפלים בו על מנת להסתגל לחיים מחוץ לרחם.

מקובל כיום לתאר את שלושת חודשי החיים הראשונים כ"טרימסטר הרביעי החסר" שבהם התינוק למעשה ממשיך להבשיל ולהסתגל לחיים מחוץ לרחם. לקריאה נוספת על הטרימסטר הרביעי החסר.

התינוק עובר מהרחם שסיפק לו את כל צרכיו: מגע, טמפ' נעימה של מי שפיר, תנועה ושובע. כדי לשרוד בעולם החיצון, הוא צריך לקבל את התנאים הבסיסיים האלה, גם מחוץ לרחם. כל הפעולות שלנו כהורים המטפלים בתינוק, מכוונות לתת לו חוויה רכה, נעימה ובטוחה כדי שיוכל לחיות ולהמשיך להתפתח בצורה מיטבית.

התינוק לא מתפנק בחודשים הראשונים לחיים ואי אפשר לחנך או להרגיל תינוק אלא, לתת מענה לכל צורך שעולה. ככל שהתינוק יקבל מענה מותאם לצרכים שלו בחודשי חייו הראשונים כך תתפתח תחושת הבטחון שלו בעולם שיש לה משמעות רבה לאורך החיים.


שאלת השאלות היא איך אדע מה התינוק של צריך?

והתשובה היא תסמכו על עצמכם ותהיו שם בשבילו. הצרכים שלו הם הכי בסיסיים וזה מה שצריך לעשות למלא את כל הצרכים שלו: רעב, צמא, קור, חום, חוסר נוחות, עייפות, כאב בטן (גזים) הרגעה ובטחון. עם הזמן (ודי מהר) אתם תדעו הכי טוב מה הוא צריך!


בהכנה ללידה עם דיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית מתכוננים ללידה וגם למה שבא אחרי
התינוק שלנו תלוי בנו לחלוטין. איך יודעים מה הוא צריך?

מה תינוק צריך להתפתחות וצמיחה מיטיבה ?

צליל – חשיפה לצלילים וקולות בעוצמות שונות. אם לוקחים בחשבון את העובדה שברחם התינוק היה חשוף לרעשי רקע של זרימת דם בכלי דם גדולים (תיזכרו בבדיקות הדופלר בהריון) אז אלו הרעשים שיעזרו לו להרגע גם לאחר הלידה: משיח, שואב אבק מכונת כביסה, ובצורה יותר ריאלית - "רעש לבן" ובאופן פרקטי, אין צורך לשמור על שקט בסביבת התינוק, רעשי הבית הרגילים ושיחות בעוצמה סבירה בהחלט אפשריים גם בסביבה בה התינוק ישן.


מגע ותנועה - תינוק רגיל מהחיים ברחם, להרבה מגע ותנועה וזה מה שהוא צריך להמשך התפתחות תקינה.

המגע יכול להיות בהנקה, בעור לעור, במנשא ובכל דרך שתמצאו שנוחה לכם ולתינוק והוא צריך להיות הרבה על הידיים 5-6 שעות ביממה זה נורמלי...המגע מרגיע את התינוק וגם עוזר לו לשמור על חום גוף. ואם תשימו לב תראו שזה מרגיע גם אתכם.


תנועה - ברחם התינוק היה רגיל להיות בתנועה בהתאם לפעילות שלך. התנועה, חשובה ומרגיעה מאד תינוק בן יומו. בהמשך היא משמעותית להתפתחות הכללית. תינוק ער נע ללא הרף ולעיתים, זהו אחד האמצעים היעילים ביותר להרגעתו. לקריאה נוספת על ההתפתחות החושית של התינוק לחצי כאן


יחס – תינוקות צריכים הרבה חום, אהבה וקרבה כל אלה יעזרו להם לבנות בסיס בטוח להמשך החיים. זה לא פינוק ולא חינוך וזה גם לא הקניית הרגלים – זו דרך אגב התשובה לכל ההערות מהסביבה. המשימה המשמעותית של הורים לתינוק חדש היא לתת מענה לכל צורך שעולה. ככל שהתינוק יקבל מענה מותאם לצרכים שלו בחודשי חייו הראשונים כך תתפתח תחושת הבטחון שלו בעולם שיש לה משמעות רבה לאורך החיים.


הנקה, הזנה ומציצה - בכל דרך שתבחרו להאכיל את התינוק, גם מבקבוק, יש צורך במגע, קשר עין ומגע. תינוק יונק 8—12 פעמים ביממה. תינוק שניזון מבקבוק אוכל 8-10 ביממה. כשהתינוק מסיים לינוק או לאכול ממשיכים להחזיק אותו על הידיים לפחות 30 דק'. גם לאחר האכלה מבקבוק – חשוב להיות עם התינוק, להתבונן, ללטף, לשיר.

לתינוק יש גם צורך במציצה. זוכרים את התמונות מהרחם שהוא מכניס אצבע לפה? זה רפלקס וצורך קדום ולכן יהיו מצבים שהוא מוצץ את הפטמה להרגעה ולא ליניקה או שיכניס את האצבעות שלו לפה.


ויטמינים - מגיל לידה ועד גיל שנה תינוקות מקבלים ויטמין D3 במינון של 400 יחב"ל בטיפות. כדאי להצטייד מראש בבקבוק במינון המתאים וכשאתם חוזרים הביתה לתת כל יום טיפה אחת.


משקל- במהלך 3 הימים הראשונים לאחר הלידה מפחיתים רוב התינוקות ממשקלם. ירידה במשקל של עד 7% ממשקל הלידה נחשבת לירידה תקינה. לאחר ההגעה הביתה, מומלץ לפנות לטיפת חלב להמשך מעקב אחר משקלו של התינוק. ירידה במשקל מעל 10% במהלך 3 הימים הראשונים לאחר הלידה מחייבת התייחסות.

מהיום הרביעי לחיים תתחיל עליה במשקל. תוך שבועיים מהלידה תינוקות חוזרים למשקל הלידה.

לקריאה נוספת על הנקה בימים הראשונים לאחר הלידה לחצי כאן.


שינה - כמה שעות תינוק צריך לישון? בשלושת החודשים הראשונים לחיים לתינוקות אין שעון ביולוגי ולכן בחודש הראשון לחיים תינוקות יכולים לישון 16-18 שעות שמחולקות על פני כל היממה, אין ממש הבדל בין יום ללילה. מהחודש השני מתחילה ירידה הדרגתית 15-17 שעות ואפשר לראות יותר שינה בשעות הלילה לעומת היום. כמובן שזה משתנה מתינוק לתינוק ויש כאלה שישנו פחות ואחרים יותר.


השכבה על הבטן - מומלץ לתת לתינוק לשהות על הבטן כשהוא ער תחת השגחה כדי לעודד התפתחות והלפחית את הסיכון להשטחת הגולגולת של התינוק (פלגיוצפליה). הם לא תמיד אוהבים את זה אבל זה חיוני. כדאי להתחיל לעשות זאת לפרקי זמן קצרים עם החזרה מבית החולים לאחר הלידה ולעלות בהדרגתיות את משך הזמן עד ל-15 ל-30 דקות ביום בגיל 7 שבועות. אפשר לשכב לידו או מולו, כדי לתת לו תחושת בטחון ולספק גירויים מתאימים שימשכו את תשומת ליבו.


טיפול באזור הטבור - לאחר ניתוק חבל הטבור בלידה, מתחיל תהליך של התייבשות של שארית החבל ותוך שבועיים- שלושה היא נושרת.

טיפול באזור הטבור:

  • לשמור על אזור הטבור נקי ויבש. במידה והוא מתלכלך מהפרשות התינוק, יש לנקות את האזור במים זורמים עם או בלי סבון ולייבש היטב על ידי בד סופג. אין צורך להשתמש באלכוהול או תכשיר מחטא אחר או משחה אנטיביוטית.

  • ניתן לקפל את החלק הקדמי של הטיטול כדי לחשוף את שארית חבל הטבור לאוויר לייבוש מיטבי ולמניעת מגע עם שתן וצואה.

  • יש לאפשר לשארית חבל הטבור לנשור באופן עצמאי ולהימנע ממשיכתו.

  • בכל מקרה של הופעת סימנים כגון נפיחות, אודם ניכר סביב הטבור, הפרשה של מוגלה, דימום, ריח רע או אם כעבור חודש גדם הטבור אינו נושר, יש לפנות לרופא.ה.

הכנה ללידה עם דיתה גול ןהדרי מיילדת ומטפלת רגשית  יכולה לעזור להתכונן ללידה וגם ליום שאחרי וקבל כלים להתמודדות עם האתגרים בתחילת ההורות
לפעמים זה מפתיע הורים חדשים שתינוקות בוכים דיי הרבה. איך מתמודדים עם בכי של תינוק?

איך מתמודדים עם בכי של תינוק? אחד האתגרים המשמעותיים להורים חדשים הוא התמודדות עם הבכי של התינוק. אנחנו לא רגילים לבכי של תינוקות. הוא מלחיץ, עלול לעצבן, משגע ובלתי ניתן להתעלמות. הבכי נועד להעביר מסרים – באמצעות הבכי התינוק מספר לנו משהו ואנחנו צריכים להקשיב וללמוד את השפה הזו. לאט לאט, תגלו בבכי מגוון משמעויות, נעימות ואינטונציות וסוגי בכי שיעזרו לכם להיענות להם בהתאם.


**כשתינוק בוכה צריך להתייחס אליו (ישנם מיתוסים לגבי הבכי – תורם להתפתחות הריאות וכו' וזו טעות). תינוק שבוכה מסמן לנו שהוא זקוק למשהו: זה יכול להיות רעב, זה יכול להיות צורך בחום, מגע, קשר. לצורך התפתחות תקינה תינוק זקוק למגע, חום ואהבה. תינוקות נמצאים הרבה על הידיים וזה בסדר! לא תמיד תוכלו הרגיע כל בכי, אבל אתם תהיו שם, נוכחים וקשובים.

ממני אליכם:

הכניסה להורות היא מאתגרת ויש בה גם תסכול והרבה לחץ, כשלא מבינים מה התינוק רוצה אבל, מהר מואד אתם הם "המומחים" לתינוק שלכם, מכירים אותו הכי טוב, מבינים מה הוא רוצה ויודעים איך לענות על הצורך ולהרגיע.

תזכרו שאתם לא לבד, יש סביבכם בני משפחה אוהבים וחלקם בעלי ניסיון ואפשר כמובן להתייעץ עם אחות טיפת חלב ועם רופאי הילדים.


וכמו תמיד גם אני עומדת לרשותכם💜


אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969







コメント


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page