top of page
תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

כבר מהרגע הראשון אני יכול! מה היכולת החושית של התינוק?

התינוק שלנו מגיע לעולם עם יכולות!

נכון הוא תלוי בנו על מנת לשרוד אבל, תינוקות נולדים עם מערכת חישה מפותחת שתתפתח ותשתפר במהלך השנה הראשונה לחיים.


ואיך זה קורה?

התינוק גדל ומערכת העצבים מבשילה. בנוסף, מעצם המצאותו בסביבתו הטבעית, התינוק חשוף לגירויים שמאפשרים לו את ההתנסות והלמידה באופן יום יומי וטבעי. ככל שהוא מתנסה ומפעיל יותר את החושים כך מערכת החישה מתפתחת ומשתפרת והיכולות שלו משתכללות.


השנתיים הראשונות לחיים הם משמעותיות ביותר מבחינת התפתחות המוח של התינוק ולכן חשובה כל כך הסביבה בה הוא נמצא, ההתנסות בגירויים מגוונים ובתוך כך גם האופן בו אתם, ההורים מגיבים אליו.


חשבתם שהתינוק מגיע "דף חלק"?

זה לא בדיוק ככה. כבר מגיל לידה תינוקות מגלים העדפות הקשורות בחושים:


תינוקות מכירים את הריח של אמא שלהם ומעדיפים ריחות מתוקים על פני ריחות לא נעימים. תינוקות מעדיפים מגע של מרקם רך ועדין לעומת מרקם קשה או מחוספס והם מעדיפים טעם מתוק ויודעים לזהות את החלב של אמא שלהם. תינוקות רואים! אמנם הראייה מטושטשת והם מתקשים למקד את הראייה אבל הם מבחינים באור וצל וצבעים ניגודיים כמו שחור ולבן. תינוקות גם שומעים, עוד טרם הלידה, ברחם! וכבר בחודש הראשון לחייהם הם מבחינים בין הקול של אמא שלהם לבין קולות אחרים. יחד עם זאת... אין צורך לשמור על שקט כשהתינוק ישן. לתינוק יש יכולת לשינה עמוקה ושגרת החיים סביבו יכולה להמשך כרגיל!

הפרעות בוויסות חושי העולם עמוס בגירויים חושיים הזורמים אלינו ללא הרף על ידי החושים: שמיעה, ראייה, מגע, טעם או ריח. תינוקות ופעוטות לומדים מה נעים להם ומה לא, ולומדים לסנן ולנטרל גירויים שאינם נחוצים להם באותו רגע. כשיש הפרעה בוויסות החושי המשמעות היא שהמוח אינו מצליח לתרגם נכון וביעילות את המידע הנקלט מהחושים, ונוצר עיבוד שגוי שגורם לקשיים ולאתגרים בתפקוד.

ילדים המתמודדים עם הפרעה בוויסות חושי מתקשים בדרך כלל להסתגל למעברים בין מצבים, לשינויים בסדר היום ולשינויים במרחב הפיזי. התגובה שלהם למצבים האלה יכולה להיות כעס, חרדה, חוסר נוחות, הימנעות וכו'.

רגישות יתר - ילדים המתמודדים עם מצב זה חשים את העולם שסביבם בעוצמה גבוהה מאוד. למשל, מגע של ליטוף יכאיב להם, דיבור וצחוק יהיו מחרישי אוזניים, מגע של חול או דשא ירתיע אותם ועוד. בשל כך הם יימנעו מגירויים מסוימים, והם לעיתים נתפסים על ידי הסביבה כילדים זהירים ולא חברותיים.

תת רגישות - ילדים המתמודדים עם מצב זה זקוקים לגירויים חזקים ו/או למגע חזק כדי להרגיש ולהגיב - הם למשל אוהבים להתפלש בבוץ ונהנים מבלגן ורעש. לעיתים ילדים אלו נתפסים כבעלי בעיות התנהגות.

מה אתם יכולים לעשות?

  • ראשית, להבין שההתנהגויות הללו אינן באשמת הילד או בשליטתו, והוא אינו פועל כך כנגדכם.

  • להיות מודעים ולשים לב שפעולות יומיומיות בסיסיות כגון רחצה וחפיפת שיער או גזירת ציפורניים, וכן אירועים יומיומיים כמו בלון שמתפוצץ, יציאה לשמש ואפילו נגיעה קלה, מכאיבים או מפריעים לתינוק מאוד.

  • לחשוף את התינוק בהדרגה למרקמים ולתחושות שונות ולתת לו זמן להתרגל.

במידת הצורך, לפנות לאחות טיפת חלב או רופא ילדים להתייעצות. הטיפול בבעיות של ויסות חושי נעשה אצל מרפאה בעיסוק.


ראייה היילוד רואה הכי טוב בטווח של 30-15 ס"מ. לכן בזמן שבו אתם מאכילים אותו הוא יכול לראות את הפנים שלכם. הוא עדיין רואה מטושטש ואינו ממקד מבט אבל הוא יכול להבחין בקווי המתאר של הפנים, הגבות וקו השיער. התינוק מבחין בכתמים או ניגודים של אור וצל ושחור ולבן. הוא מתמקד בעיני האדם שנמצא מולו ולכן חשוב להביט אל התינוק בעת האכלה או כל טיפול אחר וליצור עימו קשר עין.


בגיל חודשיים תינוק רואה ומזהה פנים וגם חפצים שנמצאים קרוב אליו. בגיל שלושה חודשים הוא כבר יכול למקד מבט, לעקוב אחר החפצים, וגם לשלוח יד לכיוונם ולהסתכל על ידיו תוך כדי שהוא מניע אותן. בשלב זה מתפתחת ראיית הצבעים וצעצועים צבעוניים ימשכו את תשומת ליבו. ראיית הצבעים שלו מתפתחת משמעותית וצעצועים במגוון צבעים ימשכו את תשומת ליבו.

בגיל שישה חודשים התינוק כבר יכול לאחוז דברים שמושכים את תשומת ליבו והוא יסתכל עליהם ויעקוב אחר התנועה שלהם. בגיל זה, שהוא טרום זחילה, לרוב התינוקות יש את היכולת לתפוס עומק וגובה.

מה אתם יכולים לעשות?

  • ניגודיות של אור וצל הם גירויים מספיקים לתינוק שרק נולד: הבעות הפנים, תנועות הראש או קרני השמש.

  • התבוננו בתינוק בעת האכלה וכל טיפול בו. זה הגירוי הטוב ביותר עבורו בשבועות הראשונים.

  • מגיל לידה דברו אל התינוק וספרו לו על כל מה שהוא רואה סביבו.

  • הניחו בסביבת התינוק ספרים/תמונות מבד בשחור לבן ואדום - הצבעים הללו הם גירויים מספקים בשלב זה. המובייל הצבעוני יחכה לרגע שבו התינוק יגיע לגיל שלושה חודשים. אז אפשר לתלות אותו מעל מיטת התינוק או שידת ההחתלה שלו, או בכל מקום אחר שהוא נמצא בו למשך זמן.

  • בגיל שלושה חודשים עודדו את התינוק להושיט יד לחפץ שהוא מפנה אליו את ראשו ולאחוז בו.

חשוב לדעת

איתור מוקדם של בעיות ראייה יכול למנוע נזק קבוע לראייה שעשוי להשפיע על התפתחות הילד בכלל.

את בדיקת העיניים הראשונה עובר התינוק בבית החולים בו נולד. זוהי בדיקה ראשונית שבה בודקים שאין בעיה משמעותית במבנה העין שיכול לפגוע בהתפתחות ראייה תקינה.


בדיקה נוספת מומלץ לבצע בגיל 6-12 חודשים.


מעבר לכך, התינוק נבדק בבדיקות תקופתיות בטיפת חלב שמטרתן לבדוק את התגובה לגירויים חזותיים שונים.

שמיעה תינוק שרק נולד מסוגל להגיב לצלילים שונים - הוא נבהל מצלילים חזקים ונרגע מקולות שקטים ורגועים. הוא מזהה את קולה של אמו ונרגע כשהוא שומע אותו. בגיל שלושה חודשים כאשר התינוק שומע קול, הוא מפנה את ראשו ומחפש את מקור הקול. רעשים חזקים ופתאומיים גורמים לו לבהלה עד בכי, וקולות מוכרים גורמים לו לביטויי התרגשות. בגיל שישה חודשים התינוק כבר מחפש את מקור הקול, ממקד בו מבט, מזהה אותו ומגיב בהתאם - מחייך כשמחייכים או צוחקים אליו.


מה אתם יכולים לעשות?

  • כבר מגיל לידה דברו אל התינוק - הם אוהבים טון גבוה, הברות נמשכות וחזרתיות.

  • התינוק מזהה את קול אימו וגם של אביו ששמע עוד שהיה ברחם - אלו קולות שמרגיעים אותו.

  • השמיעו מוסיקה נעימה בסביבת התינוק ותחשפו אותו לקולות וצלילים מגוונים.

  • מגיל חודשיים אפשר להציע צעצועים שמשמיעים צלילים שונים.

  • אין צורך לשמור על שקט בסביבת התינוק גם כשהוא ישן.


חשוב לדעת

כל היילודים עוברים בבית החולים בדיקת סינון שמיעה לאיתור לקויות שמיעה.

במהלך השנים הראשונות תינוקות נבדקים בבדיקות תקופתיות בטיפת חלב גם לתגובתם לגירויים קוליים.


כל תינוק הוא יחיד ומיוחד ויש לו את המזג והאופי המיוחדים לו. תינוקות שונים בתגובות שלהם ובקצב ההתפתחות. יחד עם זאת, יש אבני דרך בשלבי ההתפתחות שחשוב להכיר אותן ולראות מתי התינוק מגיע אליהן.

תסמכו על עצמכם ועל החושים שלכם. המנעו מהשוואות עם ילדים אחרים (שלכם או אחרים) ובכל מקרה של שאלה או ספק התייעצו עם הגורמים המקצועיים: רופא.ת ילדים/עיניים, אף אוזן גרון ואחות טיפת חלב.


ואם יש לכם עוד שאלה או התייעצות

אני זמינה בשבילכם גם כאן 052-4266969





Comments


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page